søndag 10. april 2011

Gjestfrihet!

Det fantastiske med palestinere er deres åpenhet. De er oppdratt til å være generøse,spesielt mot fremmede. Et godt eksempel er da jeg skulle handle grønnsaker i en lokal butikk. Jeg hadde bestemt meg på forhånd at skulle lage løksuppe og spurte derfor høflig om jeg kunne få kjøpe en halv kilo løk. Den eldre herremannen spurte om jeg skulle ha noe annet, og jeg svarte nei og fortalte han at jeg skulle lage suppe. Han ble deretter veldig forfjamset og sa at dette ikke var middagsmat og poengterte at jeg var for tynn. Så tok han en plastpose fra en krok på veggen. Han fylte bæreposen med tomater, yoghurt, olje, brød, oliven, syltede grønnsaker, løk og agurker. Så denne dagen ble ikke middagen slik jeg hadde planlagt, men den ble ganske god allikvel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar