tirsdag 3. mai 2011

Forstyrrelse i hverdagen

Vestbredden er delt inn i forskjellige soner, Nablus tilhører kategori B som betyr at palestinske myndigheter (PA) har full kontroll over byen dag og natt. Dette gjelder allikvel ikke luftrommet over Nablus. Det kjører vanligvis to fly over byen hver morgen. De flyr ganske høyt, men de er allikvel hørbare. Kjører det fly over Nablus i løpet av dagen titter folk automatisk ut av vinduene. Idag spiste jeg lunsj hjemme da det plutselig braket i hele huset. Det klirret i vinduene og dørene smalt. Vi som bor sammen løp ut i stua og alle lurte på det samme "Hva var det?!" Jeg tror jeg snakker for samtlige når jeg sier at hendene våre skalv. Vi løp over veien og spurte de lokale der om situasjonen. De stod bare å lyttet, lenge.. Også tittet de på oss og sa "That was nothing", venninnen min kom med kontrabeskjeden om at utlendingene synes "That was something". Han fortalte oss videre at så lenge du ikke hører sirener fra sykebil eller politibil så er det ikke en eksplosjon, men at flyene har kjørt så fort over Nablus at de har brutt lydmuren, som en sier i dagligtalen. På grunn byens beliggenhet ljomer det i byen når slikt skjer siden Nablus ligger mellom to fjell. Begrepet " å bryte lydmuren" vil si at flyet kjører under lydens hastighet til over lydens hastighet raskt og at det på den måten dannes en plutselig økning av trykk rundt flyet. Dette forårsaker kraftige smell. Smellet kan i enkelte tilfeller knuse ruter, prege dyrs atferd og gi øresus. Slik flyvning kalles supersonisk flyvning og det er bare enkelte fly som har muligheten til å utføre slikt. De fleste land har forbud mot lav supersonisk flyving spesielt over bebodde områder på grunn av effektene det har på mennesker og dyr.


Dette er en del av hverdagen til mange palestinere. For dem virket det som om verden stoppet opp i en ti minutters tid før livet gikk sin vante gang igjen, for meg satt nok følelsen i litt lengre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar