søndag 8. mai 2011

Okkupasjon på sitt verste


Hebron (الخليل) er den største byen på Vestbredden og har de klareste tegnene på rå okkupasjon og apartheid. Bosettingene finner sted i sentrum av byen og store deler av den er stengt på grunnlag av militære beslutninger. Stengt for palestinere riktignok . Det er gater som er stengt av på midten hvor den ene siden er for palestinere og den andre for israelere. Det bor omkring en 150 000 palestinere i byen og ca. 500 bosettere, men til gjengjeld er over 3000 israelske soldater som har kontinuerlig vakthold i byen. Byen blir regnet som svært viktig av både kristne, jøder og muslimer fordi Abraham, Jacob og Isak med deres koner ligger gravlagt her.

Jeg og en venninne ruslet rundt i gamlebyen og stoppet opp for å ta bilde av grafitti da en full utstyrt soldat løpte med våpenet i armene mot enden av gaten og stoppet opp ved en stein og satte seg på huk. Han pekte geværet sitt direkte mot to palestinske barn som spilte fotball i gaten. Jeg og venninnen min holdt pusten. Akkurat da gikk det en gammel mann forbi som sa "Don't be afraid" jeg regner med at årsaken til at han sa dette var fordi han så ansiktsutrykket mitt. En annen tittet på meg og sa "They are just practising".


Store deler av gamlebyen er stengt av for palestinere og ved flere tilfeller har bosettere bosatt seg oppå palestinske hus, bokstavlig talt. De har bygget en tredje eller 4 etasje på toppen av palestinske hus. For å gjøre situasjonen litt verre kaster bosettere søppel ned i gatene i den palestinske delen av gamlebyen. For at gatene ikke skal bli fylt med søppel har de satt opp hønsenetting mellom husene slik at søppelet danner "et tak" over gatene og ikke faller ned på bakken.



Denne videoen viser en håndfull bosettere som skal be i Ibrahimi moskeen og flere titalls soldater som beskytter dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar